Jak dobrze przygotować się i przeprowadzić grę?

Zapoznanie z grą

Instrukcje do niektórych gier bywają rozbudowane, dlatego zawsze zalecamy zapoznanie się w pierwszej kolejności z Instrukcjami dla uczestników. Dzięki temu szybko zrozumiesz scenariusz, cele i zasady.

Następnie zapoznaj się z instrukcjami dotyczącymi prowadzenia gry: Planem gry, szczegółowymi wskazówkami prowadzenia rozgrywki, a także propozycją Omówienia rozgrywki.

Zapoznając się z instrukcjami na bieżąco sięgaj po ewentualne akcesoria lub dodatkowe wydruki. Symuluj ich wykorzystanie tak, jakby robili to uczestnicy w trakcie gry.

Wydruki i akcesoria

W każdej grze podpowiadamy, które strony i w ilu kopiach należy wydrukować. Po Twojej stronie zostawiamy decyzję dotyczącą rodzaju papieru, dokładności druku, wycinania, itp.

Skompletuj i przygotuj wszystkie akcesoria jeszcze przed rozpoczęciem gry. Pomocnym może być włożenie ich do odrębnych koszulek, segregatorów lub pudełek.

Przy większej liczbie wydruków warto zadbać o dodatkowy stół na sali szkoleniowej, na którym w dyskretny sposób rozłożysz wszystkie potrzebne materiały.

Test gry

Z założenia instrukcje do gier projektujemy tak, aby dostarczyć Ci wszelkich informacji umożliwiających prawidłowe przeprowadzenie rozgrywki i omówienia. Jednak organizując rozgrywkę testową poznasz w praktyce mechanikę i dostrzeżesz dodatkowe kwestie, dzięki którym dostosujesz grę do Twoich oczekiwań. Dodatkowa wartość to wprawa, jakiej nabierzesz w podawaniu instrukcji, prowadzeniu samej rozgrywki i realizacji omówienia.

Jeśli masz taką możliwość, zachęcamy Cię do przeprowadzenia rozgrywki testowej.

Modyfikacje w grze

Twojej decyzji pozostawiamy ewentualne modyfikacje gry. Wierzymy, że potrafisz to zrobić z korzyścią dla odbiorców swoich warsztatów. Pamiętaj jednak, że zmiana niektórych parametrów gry (np. danych liczbowych) może wpłynąć negatywnie na przebieg rozgrywki lub wręcz ją uniemożliwić.

Zadzwoń do nas lub napisz w razie wątpliwości.

Przygotowanie sali

Miejsce, w którym pracujesz z grupą, powinno pozwalać na swobodną interakcje między graczami. W instrukcji z pewnością podpowiemy Ci, czy przeprowadzenie gry wymaga dodatkowych warunków, związanych np. z układem stołów lub wielkością sali.

Większość z naszych gier projektujemy z myślą o ich zastosowaniu na sali szkoleniowej, jednak możliwe jest ich prowadzenie w plenerze.

Liczba uczestników

W opisie każdej gry znajdziesz rekomendacje co do wielkości grupy. Podajemy jaka liczba graczy jest minimalna, optymalna oraz jakiej liczby nie należny przekraczać. Niezastosowanie się do tych zaleceń utrudni lub wręcz uniemożliwi Ci przeprowadzenie rozgrywki i osiągnięcie zaplanowanych celów rozwojowych.

W przypadku, gdy przewidujesz udział większej liczby uczestników, rozwiązaniem może być poprowadzenie dwóch lub kilku rozgrywek równocześnie. W takiej sytuacji przyda się wsparcie dodatkowych trenerów, którzy pomogą Ci w jej prowadzeniu. Zadbaj także o odpowiednio większą salę szkoleniową, zapewniającą niezależną i komfortową pracę wszystkim zespołom.

Zadzwoń do nas lub napisz, jeśli chcesz skonsultować możliwość zastosowania określonej gry w Twojej grupie.

Integracja

Nasze gry nie zawierają modułu integracyjnego. Zadbaj o to we własnym zakresie.

Podział na zespoły

Dzieląc uczestników na zespoły zadbaj o to, aby miały możliwie równą liczbę członków.

Prowadząc szkolenie otwarte (gdzie uczestnicy wywodzą się z różnych organizacji), możesz doprowadzić do takiego podziału grupy, aby połączyć w zespoły uczestników, którzy znają się między sobą najmniej. Wzmocnisz dzięki temu efekt integracyjny gry.

Prowadząc grę w organizacji zdecyduj, jaki podział przyniesie uczestnikom więcej korzyści – czy reprezentanci z jednego działu grają w jednym zespole, czy też tworzone są z osób pracujących na co dzień w różnych działach.

Zasady pracy

Ustalenie z uczestnikami zasad wspólnej pracy, to bardzo ważny moment wpływający na finalny efekt rozgrywki. W tym wpisie dowiesz się m.in. dlaczego tak jest i jakie punkty warto wprowadzić do kontraktu.

Rozpoczęcie rozgrywki

Nie zdradzaj uczestnikom zbyt wielu szczegółów przed rozgrywką. Mogłoby to wpłynąć na ich zaangażowanie lub wzbudzić nastawienie utrudniające dalszą aktywność. Nie podawaj także informacji dotyczących zasad i celów – o tym uczestniczy dowiedzą się z instrukcji.

We wprowadzeniu powiedz o planie gry (czas trwania, etapy i ewentualne przerwy) i przybliż jakiego obszaru dotyczy. W każdej grze proponujemy adekwatne wprowadzenie.

Przekazanie instrukcji

Upewnij się, że wszyscy zrozumieli zasady i cele opisane w instrukcji oraz odpowiedz na ewentualne pytania. Są gry, w których ważne jest, aby niektóre odpowiedzi nie padały na forum, ponieważ będzie to miało wpływ na możliwość prawidłowej realizacji rozgrywki. O takiej potrzebie poinformujemy Cię każdorazowo w instrukcji.

Prowadzenie rozgrywki

Zawsze wyraźnie wskaż moment rozpoczęcia. Jeśli należy (wskażemy to w grze), to informuj o czasie pozostałym do zakończenia rozgrywki.

Twoja aktywność w trakcie rozgrywki

Przyglądaj się pracy poszczególnych zespołów i bazując na swojej wiedzy zapisuj ciekawsze obserwacje. Z pewnością będą pomocne w trakcie omówienia.

Skorzystaj z modeli kompetencyjnych, jeśli są dołączone w instrukcji. Dowiesz się z nich jakie konkretnie zachowania mogą pojawić się w trakcie rozgrywki. Możesz je także wykorzystać jako materiał szkoleniowy dla uczestników.

W niektórych grach Twoje obowiązki mogą dodatkowo dotyczyć m.in. konsultowania pewnych propozycji podawanych przez graczy lub monitorowania przestrzegania przez nich zasad (może to wynikać z dużej dynamiki gry). Uprzedzimy Cię o tym w instrukcji.

Przerwy

W przypadku rozbudowanych gier wskazujemy gdzie najlepiej je zaplanować. Staraj się unikać robienia przerw tuż po zakończonej rozgrywce, przed omówieniem. Należy dać uczestnikom możliwość wypowiedzenia się i podzielenia pierwszymi wrażeniami.

Zakończenie rozgrywki i pierwsze wrażenia

Jeśli prowadzisz gry to wiesz już, że niektóre z nich wyzwalają w uczestnikach wiele emocji. Stąd, aby móc przejść do fazy omawiania doświadczeń i wyciągania wniosków służących rozwojowi kompetencji, warto najpierw umożliwić uczestnikom “wyjście z gry”.

Poniżej 3 sposoby osiągnięcie tego:

  1. Wyraźnie wskaż koniec rozgrywki, wykorzystując np. ton głosu i mowę ciała.
  2. Ogłoś wyniki. Brawa dla zwycięzców i podziękowania dla pozostałych uczestników są zawsze mile widziane. Stanowią również symboliczne podkreślenie przejścia do kolejnego etapu gry szkoleniowej.
  3. Zadaj pytanie otwarte, np.: Jakie są Wasze wrażenia po rozgrywce? Kieruj pytania bezpośrednio do osób, które szczególnie zaangażowały się w rozgrywkę. Zaproś do wyrażenia opinii także osoby, które nie zabrały głosu – zdarza się, że niektórzy pomimo silnych przeżyć nie ujawniają ich.

Moderuj dyskusję. Gdy już opadną emocje i zobaczysz, że pojawiają się wnioski, to znak, aby przejść do omawiania doświadczeń uczestników.

Omówienie

Cel tego etapu to połączenie doświadczenia z gry z sytuacjami z życia zawodowego uczestników.
Zadawaj pytania, które wygenerują wnioski i praktyczne wskazówki dotyczące rozwoju. W każdej instrukcji przygotowujemy propozycję dobrych pytań do zastosowania. Polecamy Ci także poniższe wpisy:

Ostatni etap omówienia – wnioski

Wnioski płynące z rozgrywki i omówienia będą w dużym stopniu zależeć od umiejętności i wcześniejszych doświadczeń uczestników. Pamiętaj, że treść rozgrywki, która jest podstawą do omówienia, może się znacząco różnić w poszczególnych grupach szkoleniowych. Dlatego też każda rozgrywka może stwarzać Tobie zupełnie inne możliwości przeprowadzenia omówień.

Czas trwania omówienia jest naszą sugestią wynikającą z przeprowadzonych rozgrywek. Mając na uwadze cele szkolenia i potrzeby grupy, zdecyduj ile ostatecznie go poświęcisz.

Zapraszamy Cię do przeczytania pozostałych, niezwykle pomocnych wskazówek dotyczących prowadzenia gier szkoleniowych i symulacyjnych.