3 pomysły na wykorzystanie kart z gry Mądrość słów

Karty są kluczowym elementem gry Mądrość słów, którą wykorzystasz do uczenia zasad udzielania informacji zwrotnej (IZ) i trenowania ich w praktyce.

Na każdej karcie wskazana jest Mądrość-zasada, którą warto się kierować udzielając drugiej osobie IZ – tu poznasz wszystkie zasady ujęte w grze. Jeśli nie masz tej gry i kart, to możesz przygotować samodzielnie takie karty, korzystając z tych właśnie zasad.

Po rozmowach z użytkownikami i uczestnikami szkoleń stwierdzam, że możesz z powodzeniem użyć samych kart, np. podczas ćwiczeń (bez realizowania pełnej rozgrywki).

Skorzystaj z samych kart, gdy:
  • masz małą grupę (do 6 osób),
  • ograniczony czas (poniżej 1,5 h),
  • uczestnicy znają już tę grę,
  • chcesz wypracować z uczestnikami praktyczne wskazówki do sytuacji z ich życia.

 

OTO 3 POMYSŁY NA WYKORZYSTANIE KART Z GRY MĄDROŚĆ SŁÓW NA POTRZEBY ĆWICZEŃ

Pomysł 1 – o wybierz zasady w zależności od sytuacji

Przygotuj zestaw sytuacji/scenek, w których uczestnik będzie zaproszony do udzielania drugiej osobie informacji zwrotnej (na końcu wpisu zamieszczam moje propozycje takich case’ów*). Uczestnik wybiera sytuację, a następnie przygotowuje swoją wypowiedź – informację zwrotną, opierając się na modelu, którego uczysz np.: FUKO. Dodatkowo, zanim zacznie, wybiera spośród kart te Mądrości (zasady udzielania IZ), które zastosuje podczas tej rozmowy i które będą wsparciem dla niego i rozmówcy.

Pomysł 2 – o jakie zasady zadbasz, gdy mierzysz się z…

W drugim wariancie to uczestnicy wypisują sytuacje, z którymi mierzą się na co dzień, kiedy udzielają drugiej osobie informacji zwrotnej. Mogą je zapisać na postitach i (anonimowo – jeśli jest taka potrzeba) przekazać trenerowi, który umieści je na flipcharcie. Następnie omawiamy po kolei sytuacje i wspólnie wybieramy Mądrości-zasady, które będą nam szczególnie pomocne w konstruktywnym przekazaniu IZ.

Następnie możesz zaprosić uczestników do pogłębionej dyskusji – przydatne pytania:

  • Jakie Mądrości-zasady wybraliście i co o tym zadecydowało?
  • O co jeszcze zadbacie, aby ta IZ była przekazana w konstruktywny sposób?
  • A czego nie zrobicie, aby Wasza rozmowa przyniosła dobry rezultat?
  •    

Pomysł 3 – budujemy klimat zespołowy, wspierający udzielanie konstruktywnej IZ

Wraz z zespołem chcesz stworzyć klimat sprzyjający udzielaniu sobie konstruktywnych informacji zwrotnych? Oprócz modelu udzielania IZ możesz z zespołem wybrać top 7 Mądrości-zasad, którymi przy takich okazjach będą się kierować.

W tym celu rozłóż 12 kart z Mądrościami-zasadami na stole i przy każdej z nich postaw naczynie do głosowania. Każdy z zespołu otrzymuje 5-7 (zdecyduj) kryształków/kamyczków/karteczek/… do głosowania. Wybiera te Mądrości-zasady, które uważa za kluczowe i oddaje na nie głos. Jeśli jakąś zasadę uważa za szczególnie istotną dla zespołu, może tam wrzucić więcej swoich głosów.

 

Następnie zliczamy wyniki i wskazujemy 7 zasad z największą liczbą głosów. Wynik możemy poddać dyskusji służącej włączeniu tych zasad do standardu w naszej wzajemnej komunikacji.

W każdym z powyższych przypadków, zapoznaj najpierw uczestników z kartami zawierającymi Mądrości–zasady i omówcie wspólnie ich znaczenie.

Poniżej moje przykładowe sytuacje, jakie proponuję
uczestnikom
do trenowania udzielania informacji zwrotnych –
scenki. Wykorzystuję do tego model FUKO i zasady z kart do gry Mądrość słów.

       Twoja koleżanka pracując, często mów do siebie.
Utrudnia Ci to skupienie…

       Współpracownik nie przekazał (kolejny raz)
ważnych informacji klientowi.

       Podczas spotkania z klientem, twój kolega
rzeczowo i w odniesieniu do najnowszych przepisów wskazał mu możliwe
rozwiązania. Zrobiło to na tobie bardzo dobre wrażenie…

       Kolega głośno rozmawia przez telefon, w sprawach
często poza zawodowych.

       Stażysta lubi ugotować sobie „pachnące potrawy”
– czuć je w całym biurze.

       Pracownik (podwładny) nie oszczędza zasobów
firmy – drukuje co popadnie / nie wyłącza sprzętów, światła / …

 

       Współpracownik nie sprząta po sobie w kuchni –
kubeczki, talerzyki, …

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się!

ww-1.jpg
Wiktor Wołoszko
Psycholog biznesu i trener. Absolwent studiów podyplomowych z zarządzania personelem na SWPS i Szkoły Coachów we Wszechnicy UJ. od 2005 roku szkoli i doradza w obszarach związanych ze sprzedażą i obsługą klienta, prezentacjami biznesowymi oraz budowaniem zespołów. Korzysta przy tym z różnych narzędzi rozwojowych – głównie z gier szkoleniowych i symulacyjnych.

Może zainteresuje Cię również

Artura Scisłowskiego poznałem jakieś 7 lat temu, na zloTTTcie trenerskim. Pamiętam jak z zaaferowaniem szukał spokojnego kąta, by zrobić na koszulce prasowankę ze swoim logo Team Work Card Games Odebrałem go wtedy jako osobę bardzo...
Wyobraź sobie sytuację – masz świetną grę szkoleniową. Wiesz, że dzięki niej uczestnicy doświadczą czegoś ważnego, nowego, zobaczą coś z innej perspektywy… W oparciu o to doświadczenie chcesz z nimi wypracować wartościowe wnioski rozwojowe. Jest...
Szkolić pracowników nt.mobbingu, to spore wyzwanie. Można puścić slajdy i omawiać sądoweorzecznictwa… Ale czy to może uruchomić trwałą zmianę?  Szkolić pracowników nt. mobbingu, to spore wyzwanie. Można puścić slajdy i omawiać sądowe orzecznictwa… Ale czy...
Scroll to Top