12 zasad skutecznego feedbacku

Wyobraź sobie szefa, który wszystkie swoje uwagi dotyczące Twojej pracy zatrzymuje dla siebie. Albo nauczyciela, który potajemnie notuje w dzienniku oceny i dopiero na koniec semestru odkrywa co sądzi o Twoich postępach…

Życie bez informacji zwrotnej? Pewnie jest możliwe, ale z pewnością naszpikowane jest nietrafnymi domysłami, frustracjami i licznymi błędami, których możnaby uniknąć.

Gdybym miał nauczyć początkującego menedżera, nauczyciela, trenera – kogokolwiek, kto w swojej pracy przekazuje innym informacje zwrotne, to z pewnością zacząłbym od tych 12 zasad.

1. Nie formułuj pochopnych wniosków

  • przyjrzyj się najpierw sobie (swoim emocjom, nastawieniu), zanim zaczniesz rozmowę;
  • bądź uważny i nie wyciągaj pochopnych wniosków, dopóki nie poznasz stanowiska drugiej strony i ewentualnych okoliczności, które mogły mieć wpływ na jej zachowanie.

2. Twoja wypowiedź ma służyć odbiorcy

  • miej na względzie przede wszystkim dobro odbiorcy;
  • pamiętaj, aby Twoja wypowiedź służyła jemu, a nie Tobie; była inspiracją do zmiany lub odkryciem czegoś, czego nie był świadomy.

3. Zadbaj o komfortowe warunki

  • przekazuj informacje zwrotne w dobrym miejscu i czasie (dyskrecja, brak pośpiechu i hałasu, itp).

4. Unikaj stwierdzeń oceniających typu “Ty jesteś …”

  • odnoś się precyzyjnie do tego, co i jak zrobił Twój rozmówca;
  • unikaj stwierdzeń typu “Ty jesteś…” – uruchamiają one reakcje obronne (tłumaczenie się, zaprzeczanie, ignorowanie itp.) i obniżają samoocenę odbiorcy.

5. Mów wyłącznie we własnym imieniu

  • skup się na własnej perspektywie i w przemyślany sposób przytaczaj reakcje oraz opinie innych;
  • powiedz jakie odczucia wzbudziło w Tobie zachowanie rozmówcy, np. „Kiedy powiedziałeś … to miałam wrażenie, że …”

6. Zwróć się bezpośrednio ku odbiorcy

  • mów “do kogoś” („Maćku, kiedy …”), a nie “o kimś” („Kiedy słuchałem Maćka”) – dzięki temu skupisz uwagę odbiorcy i zbudujesz z nim relację;
  • zadbaj także o mowę ciała – zwracaj się ku odbiorcy i utrzymuj właściwy kontakt wzrokowy.

7. Nie porównuj z innymi

  • pamiętaj, aby porównywać zachowanie rozmówcy do przyjętych norm i standardów;
  • unikaj podawania przykładu innych, bo to może wzmagać niezdrową konkurencję, uruchamiać reakcje obronne, obniżać samoocenę.

8. Mobilizuj do zmiany i uskrzydlaj pochwałą

  • w swojej wypowiedzi nie koncentruj się wyłącznie na zachowaniach, które warto zmienić – to demotywuje;
  • powiedz o tych zachowaniach, które sprawiły na Tobie pozytywne wrażenie – to wyjątkowo mobilizuje do zmiany i uskrzydla.

9. Mów o swoich odczuciach

  • pokaż szerzej własną perspektywę;
  • prócz zaobserwowanych zachowań i ich konsekwencji, powiedz także o własnych odczuciach, np. „Kiedy stanąłeś tak blisko poczułem się niekomfortowo i odsunąłem się”.

10. Zachęć do próbowania nowych rozwiązań

  • wskazując potrzebę zmiany zachowania zaproponuj życzliwie (niedyrektywnie) realistyczne alternatywy;
  • zachęć do odkrywania i próbowania nowych rozwiązań, np. „Myślę, że możesz spróbować …”, „A gdybyś zrobiła to tak …?”

11. Obserwuj reakcje rozmówcy

  • zachowaj uważność na reakcje rozmówcy i przekaż tyle informacji o nim, ile jest w stanie przyjąć;
  • pamiętaj, że na możliwości te wpływają m.in.: czas, otoczenie, otwartość na opinie innych czy też emocje.

12. Otwórz się na rozmówcę

  • bez względu na cel swojej wypowiedzi (docenienie lub zwrócenie uwagi), zadbaj najpierw o właściwą atmosferę;
  • drobnym gestem (np. podanie ręki, uśmiech) zbuduj relację sprzyjającą dalszej rozmowie.

Co sądzisz o zebranych przeze mnie zasadach? Jaką zasadę warto dodać? Czekam na Twoją informację zwrotną – komentarz pod tym wpisem.

PS Jeśli korzystasz już z gry szkoleniowej Mądrość słów, to z pewnością znasz te zasady i wiesz, że dzięki niej można ich nauczyć w nietypowy i angażujący sposób.

Mądrość słów - informacja zwrotna

6 komentarzy do: „12 zasad skutecznego feedbacku

  1. Zasady są jasne i precyzyjne. Może należałoby wzmocnić kwestię aktywnego słuchania, czyli w okolicach pierwszej i drugiej zasady warto zachęcić odbiorcę feedbacku do odniesienia się do wysłuchanego komunikatu i wzmocnić uwagę dotyczącą aktywnego słuchania.

    1. Dziękuję Grzegorzu! Trafna sugestia 🙂 W artykule skupiłem się na perspektywnie osoby udzielającej informacji zwrotnej. Niemniej aktywne słuchanie uważam za kluczową kompetencję podczas całej rozmowy, zarówno dla nadawcy komunikatu jak i odbiorcy. Pozdrowienia!

  2. Trafne uwagi. A znam je m.in. ze wspomnianej gry, którą też polecam. Sprawdza się np. do warsztatu z komunikacji czy z rozmów o wynagrodzeniu – przetestowane.

    1. Dziękuję Marcienie za opinię i polecenie! Dobrze słyszeć, że Mądrość słów sprawdza się w praktyce 🙂

  3. Dziękuję Wiktorze za – jak zawsze cenne uwagi i spostrzeżenia 🙂

    1. Dziękuję Włodzimierzu za komentarz. Mam nadzieje, że przydadzą Ci się te treści w praktyce 🙂
      Pozdrowienia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *