3 narzędzia wspierające zmianę po warsztacie

Bardzo lubię obserwować ten błysk w oczach uczestników, którzy po emocjonującej rozgrywce omówili wspólnie swoje doświadczenia. Co więcej – opracowali zestaw konkretnych wniosków, które mają podnieść ich skuteczność w ważnym dla nich obszarze.

Na pewno Ty także słyszysz nieraz świetne idee, gotowe do wdrożenia cele, np.:

  • Teraz wiem, że zrobię przegląd bazy i skupię się na wybranych klientach.
  • Będę częściej dawać feedback i częściej o niego prosić.
  • Po tej grze wiem, że potrzebne jest spotkanie z innymi działami, aby porozmawiać o potrzebach, poznać interesy innych.
  • Wiem, że warto budować zespoły składające się z różnych osobowości, z różnym doświadczeniem. Można się wtedy wiele od siebie nauczyć.
  • Będę pamiętała, aby po przekazaniu instrukcji upewnić się, że pracownik dobrze zrozumiał co i jak ma robić.

Zaraz opuszczą salę i… Co będzie dalej z ich pomysłami, celami? Przecież nie chcesz, by opuścił ich zapał do działania. Wykorzystaj wskazane poniżej 3 metody. Pomogą one w realizacji nowych postanowień.

1. Karta uczestnika

To jedna z moich ulubionych technik – do tego stopnia, że znajdziesz ją już w naszych najnowszych grach: Mądrość słów, Gra wywiadów, Małpi dzień i kilku innych. Możesz ją także przygotować samodzielnie i zastosować przy okazji innych, stosowanych przez Ciebie metod. Ale jak działa “Karta uczestnika”?

Na samo zakończenie gry, a konkretnie omówienia, przekazuję uczestnikom uprzednio przygotowaną kartę z niedokończonym zdaniem.

Proszę o zapisanie kluczowego wniosku, który w ich ocenie będzie miał największy wpływ na zwiększenie skuteczności w danym obszarze. Zwracam przy tym uwagę, aby to postanowienie było sformułowane, o ile to możliwe, zgodnie z zasadą SMART.
Wskazuję również, że po uzupełnieniu będzie można zabrać kartę ze sobą i że warto umieścić ją w widocznym miejscu lub nosić przy sobie (np. w portfelu). Ma ona przypominać o jednej, najważniejszej refleksji z kończącej się właśnie rozgrywki.

Po uzupełnieniu “Karty uczestnika” proszę każdego o podzielenie się na forum swoim wnioskiem, celem.

Dlaczego tak lubię tę metodę? Zauważ, że aby dokończyć zdanie z karty, uczestnik musi zrobić szybki przegląd wniosków i refleksji, które pojawiły się u niego po grze i wskazać tę jedną, najważniejszą. Tę, która w największym stopniu może się przyczynić do pozytywnej zmiany w ważnej dla niego kwestii.

2. Anioł stróż

Anioł stróż to osoba, która pomoże uczestnikowi Twojej rozgrywki we wdrożeniu jego postanowień w życiu zawodowym i/lub prywatnym. Jak może pomagać? Możliwości jest wiele:

  • Skonsultuje pomysły na realizację zadania.
  • Zapyta w ustalonym czasie o postępy.
  • Wyśle smsa lub maila z pytaniem o efekty.
  • Podzieli się swoimi opiniami lub podpowie, gdzie szukać zasobów (wiedzy, narzędzi, ludzi z doświadczeniem itp.).

Zaproponuj uczestnikowi, aby zidentyfikował swojego Anioła Stróża jeszcze w trakcie omawiania rozgrywki, po tym, jak wskazał konkretne pomysły, które mają służyć jego rozwojowi. Zapytaj:

  • Kto mógłby Ci dobrze życzyć i wspierać Cię we wdrożeniu tego pomysłu?
  • Jak może Ci przypominać o Twoim postanowieniu?
  • Jak jeszcze Anioł Stróż może Ci pomóc w realizacji Twojego zamierzenia?

Pamiętaj o tym, że Anioł Stróż powinien mieć pozytywną relację z Twoim uczestnikiem i gotowość do jego wspierania. Może to być inny uczestnik rozgrywki, współpracownik, szef, ktoś z rodziny, znajomy,… Podpowiedz również uczestnikowi, że rolą takiego ‘opiekuna’ ma być nie tyle nadzorowanie realizacji postanowień (no chyba, że potrzebuje on takich dyrektywnych oddziaływań), ile monitorowanie postępów i motywowanie w ważnych, bądź trudnych momentach.

3. O co zadbasz?

To proste, ale istotne pytanie, które być może znasz z coachingu. Dlaczego jest ważne i pomoże uczestnikowi Twoich warsztatów? Ponieważ wdrożenie dobrych pomysłów i postanowień wymaga niejednokrotnie zmiany także innych zachowań czy zorganizowania dodatkowych zasobów.

Kilka przykładów wypowiedzi po tym, jak zadałem to pytanie uczestnikom prezentującym swoje cele i postanowienia.

  • Żeby móc wykonywać więcej telefonów do klientów, muszę mieć więcej energii… Zadbam o to, żeby się lepiej wysypiać.
  • Zależy mi na prowadzeniu efektywnych spotkań z pracownikami. Pomoże mi w tym lepsze poznanie zadań, które wykonują moi podwładni.
  • Chcąc zwiększyć skuteczność mojego zespołu potrzebuje obdarzyć pracowników zaufaniem.

Zachęcam Cię do wypróbowania tych trzech metod w praktyce!

A czy Ty masz jakieś inne sposoby wspierania uczestników gier, szkoleń w utrwalaniu efektów Waszej pracy?

Podziel się w komentarzu swoimi doświadczeniami i sugestiami 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *