Gra Wybory – relacja z rozgrywki online

Wybory to jedna z naszych gier szkoleniowych, którą zastosujesz online. Zawsze uwielbiałem prowadzić ją na sali. Angażuje wszystkich uczestników – nawet tych uważających się za “nieśmiałych”

Fabuła gry jest prosta, a z drugiej strony angażująca. Uczestnicy wcielają się w rolę mieszkańców miasta – jednej z czterech dzielnic. Każda z nich ma swoje uroki, ale boryka się również z problemami. Jest okazja by to zmienić – wybory na nowego burmistrza!

Tu znajdziesz pełny opis gry WYBORY

Wybory - gra szkoleniowa - autoprezentacja, wystąpienia publiczneBogactwo zachowań i sytuacji, które można uchwyć, to gwarancja, że będzie sporo materiału do omówienia. Na tej grze można oprzeć całe szkolenie dotyczące komunikacji, a przede wszystkim prowadzenia prezentacji, mowy ciała, przekonywania innych do swojego stanowiska. 

Prowadząc warsztat z jej wykorzystaniem stosowałem również kamerę, co stanowiło dla uczestników ogromną wartość edukacyjną.

W jakiej grupie sprawdzi się ta gra?

Zarówno dla uczestników, którzy mają już doświadczenie w wystąpieniach (podniesienie kompetencji, szlifowanie szczegółów), jak i nowicjuszy, którzy czasem bywają przerażeni samą myślą, że mogliby wystąpić na forum.

Szczególnie dobrze sprawdza się w grupach:

  • Menedżerów.
  • Pracowników których specyfika pracy wiąże się z prezentacjami i wystąpieniami.
  • Uczniów (szkoła ponadpodstawowa) i studenci – pod kątem egzaminów, prezentacji, aby podnieść kompetencje zawodowe.
  • Nauczycieli, wykładowców.

A jak Wybory wypadną online?

– zadałem sobie to pytanie po otrzymaniu zaproszenia do przeprowadzenia tej gry w takiej formule.

Trzeba spróbować – pomyślałem i zrobiłem sprawny rekonesans dostępnych platform. Szybko zdecydowałem się na zakup miesięcznego dostępu do Zoom’a

O wyborze zdecydowało kilka kluczowych kwestii:

  • Prosty i intuicyjny w obsłudze. Do tego jest wiele tutoriali na You Tube.
  • Posiada opcje pracy w pokojach tzw. Breakout room’ach.
  • Posiada opcję szybkich ankiet (przeczytasz o nich nieco dalej).
  • Udostępnianie uczestnikom ekranów, nagrań, prezentacji jest proste i działa płynnie.
  • Jakość wideo i dźwięku jest dobra.
  • Jest opcja nagrywania spotkania.

Niektórzy do minusów zaliczają brak polskiej wersji językowej. Ale jeśli jest czas na przygotowanie, to spokojnie można sobie poradzić z tłumaczeniem. 

Odnośnie samego Zoom’a – warto mieć w trakcie przygotowań jak i samego szkolenia, włączone dodatkowe urządzenie. Ja na drugim laptopie uruchomiłem spotkanie z linku dedykowanego uczestnikom. Dzięki temu miałem podgląd tego co im udostępniam i spokój, że wszystko co trzeba jest wyświetlane poprawnie.

Przygotowanie

Kupując grę Wybory otrzymujesz od nas plik pdf, w którym są wszystkie potrzebne informacje i akcesoria. Dzięki temu jesteś w stanie przygotować się praktycznie z dnia na dzień do swojego szkolenia. W pliku znajdziesz między innymi instrukcje dla graczy. Jak wygenerować z takiego pliku wybrane strony, te które mają otrzymać gracze? – tu znajdziesz nagranie, w którym pokazuję jak to szybko zrobić.

Jeśli nabędziesz tę grę, to wyślę Ci już takie gotowe pliki. A jeśli już ją masz i chcesz je otrzymać – zgłoś mi taką potrzebę mailowo. Przy okazji zaznaczę, że nieco zmodyfikowałem treść oryginalnej instrukcji. Jak? Usunąłem z nich początkowy opis, który był wspólny dla wszystkich grup. Postanowiłem, że przeczytam go na forum. Efektem uczestnicy mieli mniej tekstu do analizowania, a ja miałem okazję zbudować odpowiedni klimat i zobaczyć jak reagują na zadanie, jeszcze przed podzieleniem ich na grupy.

Odnośnie przygotowań to warto się jeszcze upewnić, że uczestnicy będą potrafili skorzystać z podstawowych funkcji programu. Mutowanie, włączanie kamerki, wykorzystanie chatu, to pewnie dla większości banał. Ale to jak dołączyć lub wyjść z pokoju, bądź jak przywołać prowadzącego, gdy jest się w pokoju, a on jest z inną grupą, to już może być “zagadnienie” (w Zoom to funkcja “Ask for help”).

Inną przydatną funkcją, którą wykorzystywaliśmy np. do upewnienia się, że wszystko jest zrozumiałe były tzw. “Reakcje”. Dzięki niej szybko zbierałem od uczestników informację zwrotną.

Dla kogoś kto stawia pierwsze kroki w zoomie, warto podkreślić, że pewne ustawienia należy wprowadzić jeszcze przed rozpoczęciem spotkania. Może się bowiem okazać, że na przykład funkcja Breakout room nie została aktywowana. W tej kwestii warto wesprzeć się jakimś video poradnikiem lub pomocą doświadczonego znajomego.

Zaczynamy rozgrywkę

Na szkoleniu zjawiło się 11 osób. W realu grę można przeprowadzić w grupie od 9 do 20 osób. Chcąc zachować jakość pracy podczas pracy online nie przekraczałbym jednak 12. Powyżej tej liczby swoboda interakcji między uczestnikami maleje, a poziom skomplikowania obsługi gry na platformie znacznie wzrośnie.

Uczestników podzieliłem na 4 zespoły. Gra daje też możliwość podziału na 3 grupy.

Wszyscy mieli kamerki, o co poprosiłem jeszcze na etapie mailowego zaproszenia wysłanego dzień przed rozgrywką (wraz z linkiem do spotkania na Zoom)*. Takie zabezpieczenie się było konieczne ze względu na tematykę szkolenia 🙂 

Cały warsztat zaplanowałem na 2 godziny i 45 minut (po rozgrywce uważam, że optimum to 3 godziny). Oto jak wyglądał plan naszej rozgrywki:

10” – Zapoznanie z platformą i sprawdzenie kwestii technicznych. 

45” – Poznajmy się – krótki icebreaker i pytanie od trenera**.

5” – Wprowadzenie do gry i przekazanie instrukcji.

30” – Praca w podgrupach.
W tym etapie gry każdy z członków danej grupy został zaproszony do zrobienia krótkiej prezentacji przed pozostałymi. Na tej podstawie uczestnicy z danego zespołu decydowali, kto stanie “do walki” na forum, z pozostałymi trzema kandydatami. Gdy kandydat z danego okręgu był już wybrany, przekazywałem dodatkowe materiały merytoryczne – “Techniki przykuwania uczestników”. Tu znajdziesz pełny materiał z możliwością wykorzystania na własnych warsztatach.

 Zachęciłem do wdrożenia wybranych technik w trakcie nadchodzących prezentacji. Osobiście uważam, że w trakcie gry nie należy dawać wszystkich technik (szczególnie w mniej doświadczonych grupach). Warto wybrać kilka, tak aby uczestnicy faktycznie mogli się z nimi zapoznać i zastosować – sugeruję maksymalnie 6.

10” – Przerwa.
Ciekaw jestem, czy i ty widzisz, że nie wszyscy odchodzą od komputerów w jej trakcie? Może warto jakoś zmobilizować tych uczestników, aby oderwali się od monitora i rozprostowali nieco? 🙂

15″ – Wystąpienia kandydatów i głosowanie w I turze.
Świetnie sprawdziły się ankiety (funkcja “Polling”), które przygotowałam jeszcze na etapie ustawiania spotkania w zoom. Pozwoliły one na szybkie zebranie głosów i udostępnienie wyników. Można je zastosować także do innych pytań sondujących (np. na początku szkolenia – aby zebrać potrzeby, zorientować się w doświadczeniu, lub na końcu do – np. wyrażenia opinii). W przypadku mojej rozgrywki ankiety świetnie wzmocniły zaangażowanie graczy.

10” – Ogłoszenie wyników i ponowne zaproszenie zespołów do pracy w pokojach.
Cel – przygotowanie kandydatów do II tury. Jeśli w danej grupie kandydat nie przeszedł do finału, to wskaż im, aby zastanowili się na którego z pozostałych pretendentów na fotel burmistrza chcą oddać swój głos.

10” – Wystąpienia kandydatów i głosowanie w II turze. 

Ogłoszenie zwycięzcy i gratulacje.

30” – Omówienie rozgrywki.

Jakie wnioski udało nam się wypracować podczas rozgrywki online?

Napiszę krótko – praktycznie wszystkie, jakie zwykle udaje się wypracować podczas pracy na sali. Wnioski dotyczą m.in. takich obszarów jak:

  • Mowa ciała – postawa, gestykulacja, mimika, kontakt wzrokowy (patrzenie w kamerę, a nie na ekran).
  • Potrzeba przygotowania do prezentacji, zamiast spontanicznego wystąpienia na zasadzie: “mam gadanę więc jakoś to będzie”.
  • Techniki przykuwania uwagi i budowania relacji z odbiorcami.
  • Waga poznania potrzeb odbiorców planowanej prezentacji – sposoby zdobycia informacji o uczestnikach mojej prezentacji.
  • Aspekt techniczny przygotowania do wystąpienia – od sprawdzenia sprzętu, przez zaplanowanie tła na jakim prezentuję, po wygodny fotel.

Po rozgrywce zaprosiłem uczestników do pracy w grupach – w tych samych jakie tworzyli podczas rywalizacji. Wysłałem im na czacie przygotowane wcześniej trzy pytania podsumowujące, zapraszając do refleksji i zebrania kluczowych wniosków na temat zachowań, które zrobiły na nich dobre lub negatywne wrażenie.  Zapytałem również o to jakie techniki przykuwania uwagi słuchaczy udało im się zaobserwować w trakcie prezentacji. Wnioski omówiliśmy  po powrocie z breakout room’ów – na forum.

I kilka uwag na koniec

  • Prowadząc to szkolenie zaplanowałem je na niespełna 3 godziny. Taki czas to wg mnie optimum jak na jeden dzień pracy z uczestnikami online
  • Gdybym miał kontynuować pracę z tą grupą, to na kolejnym warsztacie zaproponowałbym wspólne obejrzenie poszczególnych prezentacji (Zoom daje możliwość nagrania spotkania – plik wideo zostanie zapisany na Twoim komputerze lub w chmurze). Dzięki temu każdy z uczestników otrzymałby pogłębioną informacją zwrotną, zarówno od trenera jak i uczestników
  • Dodam jeszcze, że w pliku z grą Wybory otrzymujesz ankietę obserwacji, którą w razie potrzeby możesz modyfikować na swój użytek.
  • Zauważyłem, że każde polecenie dodatkowo warto napisać na udostępnianej prezentacji. Tak jak prowadząc szkolenie na sali wystarczyło ustne przekazanie informacji, ewentualnie zapisanie hasła na flipcharcie, tak podczas pracy online więcej treści (poleceń, pytań, wskazówek) podaję na slajdach. Siłą rzeczy wychodzi ich więcej. Jednak ułatwia to uczestnikom zapamiętanie komunikatu i strukturyzuje pracę z grupą.
  • * Jak wspomniałem – upewnij się, że uczestnicy prowadzonej przez Ciebie gry będą mieli kamery. W razie potrzeby rozważ ich zakup lub wskaż organizatorowi taką potrzebę. Nieraz budżet pozwala na dodatkowe zakupy do projektu szkoleniowego. Ogólnie uważam, że praca z włączoną kamerą aktywizuje uczestników i wspiera budowanie relacji w trakcie takich onlinowych warsztatów i spotkań.
  • ** Postawiłem na prosty i szybki icebreaker: “Rozejrzyj się wkoło i pokaż rzecz, która najlepiej opisuje Twój obecny nastrój. Naszym zadaniem będzie zgadnąć jak się teraz miewasz. Potem powiesz nam o motywach swojego wyboru.”  Pojawiły się różne ciekawe przedmioty – bateria, hantle, poduszka, … Możesz również skorzystać z zabawnych memów, które z pewnością zwrócą uwagę grupy. Źródło poniższych: Facebookowa grupa Trener Trenerowi Trenerem.

Podsumowując – gra szkoleniowa WYBORY to prosta w obsłudze i jednocześnie angażująca gra. Bogactwo doświadczeń pozwoli Ci na wypracowanie z uczestnikami wartościowych wniosków rozwojowych. Zastosujesz ją zarówno pracy na sali jak i online (nawet jeśli dopiero zaczynasz przygodę z edukacją w takiej formie). Dostępna jest także w anglojęzycznej wersji językowej.

Masz  pytania dotyczące tej gry – napisz je w komentarzu

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się!

ww-1.jpg
Wiktor Wołoszko
Psycholog biznesu i trener. Absolwent studiów podyplomowych z zarządzania personelem na SWPS i Szkoły Coachów we Wszechnicy UJ. od 2005 roku szkoli i doradza w obszarach związanych ze sprzedażą i obsługą klienta, prezentacjami biznesowymi oraz budowaniem zespołów. Korzysta przy tym z różnych narzędzi rozwojowych – głównie z gier szkoleniowych i symulacyjnych.

Może zainteresuje Cię również

Artura Scisłowskiego poznałem jakieś 7 lat temu, na zloTTTcie trenerskim. Pamiętam jak z zaaferowaniem szukał spokojnego kąta, by zrobić na koszulce prasowankę ze swoim logo Team Work Card Games Odebrałem go wtedy jako osobę bardzo...
Wyobraź sobie sytuację – masz świetną grę szkoleniową. Wiesz, że dzięki niej uczestnicy doświadczą czegoś ważnego, nowego, zobaczą coś z innej perspektywy… W oparciu o to doświadczenie chcesz z nimi wypracować wartościowe wnioski rozwojowe. Jest...
Szkolić pracowników nt.mobbingu, to spore wyzwanie. Można puścić slajdy i omawiać sądoweorzecznictwa… Ale czy to może uruchomić trwałą zmianę?  Szkolić pracowników nt. mobbingu, to spore wyzwanie. Można puścić slajdy i omawiać sądowe orzecznictwa… Ale czy...
Scroll to Top