Przegrani – jak im pomóc, by nie stracili zapału do rozwoju

Czy przytrafiła Ci się kiedyś taka sytuacja?

Twoja grupa skończyła rozgrywkę. Wszystko idzie zgodnie z planem. Są wyniki – mamy zwycięzców i tych, którzy tym razem nie sięgną po laury. Z jednej strony jest radość i duma. Czuć również niedosyt, rozczarowanie, może frustrację…

To normalne! Ale czasem zdarza się tak, że jakiemuś uczestnikowi, mimo Twoich starań, trudno jest poradzić sobie z porażką.

Miałem taką sytuację niedawno, podczas warsztatu z grą Zagadki kryminalne.

Klient był dość nietypowy – młodzież z Ochotniczych Straży Pożarnych. Ciekawi nowego doświadczenia, zaangażowani i zdeterminowani, by wygrać. Przyjęli mnie, jak i samą grę, bardzo gorąco 😉

Gra Zagadki kryminalne jak zawsze wywołała wiele uśmiechu i zmobilizowała graczy do działania. Mnie dała bogactwo obserwacji nt. tego jak współpracują, komunikują się, działają pod presją czy jakie role grupowe przyjmują.

Ale już po ogłoszeniu wyników, w trakcie omówienia, zaobserwowałem, że jeden z uczestników przeżywa porażkę i trochę się wycofuje. 

Jego mowa ciała mówiła wszystko – ręce splecione na klatce piersiowej, odchylony, nerwowy uśmiech, uciekanie wzrokiem. Energicznie gestykulował i tłumaczył coś swoim partnerom z zespołu…

Co zrobić, aby negatywne emocje nie wpłynęły na dalszy proces nauki?

…i żeby przegrany nie zaczął źle postrzegać gry i nas – prowadzących?

Przede wszystkim potrzebowałem opanować te emocje. W jednym z poprzednich wpisów wskazywałem jak to możesz zrobić: 

Zadbaj o emocje po rozgrywce

Wykorzystaj pytania

Pytania to potężne narzędzie. Wykorzystasz je zarówno w stosunku do pojedynczej osoby, jak i całego zespołu ze słabszym wynikiem. Poniżej wybrane przeze mnie:

  • Gdybyś miał zagrać jeszcze raz, to co byś zmienił/-a?
  • Wskaż 5 zachowań, które następnym razem przybliżą Cię do sukcesu?
  • Czego możecie się nauczyć z tej sytuacji?

A te pytania możesz skierować do zespołu przeciwnego, z lepszym wynikiem:

  • Które działania tego zespołu zrobiły na Was pozytywne wrażenie?
  • Jakie działania pomogłyby im w przyszłości osiągać lepsze rezultaty?

Ostatnie pytanie sprawdzi się w zespołach, których członkowie mają ze sobą dobre relacje i będą otwarci na udzielanie sobie informacji zwrotnych. W tym wpisie dzielimy się naszymi sposobami na zbudowanie takiej atmosfery w grupie: Naucz udzielania informacji zwrotnych

Zadając te pytania pomożesz zakotwiczyć się na przyszłości oraz przekierujesz uwagę z „negatywu” na konstruktywne pomysły.

Czy wiesz, że Twoja mowa ciała także może pomóc?

Co? Mowa ciała? Tak – użyj mocy komunikacji niewerbalnej! Prowadząc omówienie odszedłem zupełnie od flipcharta i zbliżyłem się do tej osoby. Nawiązałem kontakt wzrokowy. Zadałem pytania i aktywnie słuchałem (jakże wiele zachowań kryje się za tym pojęciem 🙂 ) To również pomogło mi w “wybiciu” tego uczestnika z negatywnego nastawienia.

Ale pamiętaj –  nic nie uda się bez dobrego początku!

Z mojego doświadczenia wynika, że poczucie porażki i negatywne emocje obniżysz również dzięki swoim działaniom. I co ciekawe – tym podjętym jeszcze przed rozgrywką:

  • Wyjaśnij czym są gry i wskaż ich zalety. Szczególnie jeśli w grupie są osoby, które wcześniej nie brały udziału w takiej formie nauki.
  • Podczas określania zasad  grupowej pracy zachęć do aktywności. Na przykład często mówię do uczestników wyświetlając poniższe zdjęcie – “Dajcie sobie szansę i bądźcie dziś jak te dzieci! Bawcie się i uczcie jednocześnie”. To pomaga obniżyć ciśnienie i nastroić dobrze grupę do dalszej pracy.
  • Przed rozpoczęciem rozgrywki upewnij się, że wszyscy zrozumieli zasady. W innym przypadku, osoby, które doznały porażki mogą później obwiniać grę lub samego prowadzącego. Sytuacja “Przegrałem, ale było sprawiedliwie” – pomoże łatwiej poradzić sobie z trudnymi emocjami i przejść do etapu analizy i wyciągania wniosków z rozgrywki.

Uwaga – konkurs!!!

Podziel się w komentarzu poniżej artykułu trudną sytuacją, która przytrafiła Ci się podczas szkolenia, gry szkoleniowej podczas pracy na sali lub online.

Napisz również jak sobie z tym poradziłaś /-eś. Nie musi być długo. Ważne, aby było to „Twoje” 🙂

3 najciekawsze wypowiedzi zostaną nagrodzone grą Zagadki kryminalne lub kuponem rabatowym o wartości 89 zł na zakupy w GraSzkoleniowa.pl

Swój kokursowy komentarz dodaj do 13.09. Dzień później wybierzemy zwycięzców.

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się!

ww-1.jpg
Wiktor Wołoszko
Psycholog biznesu i trener. Absolwent studiów podyplomowych z zarządzania personelem na SWPS i Szkoły Coachów we Wszechnicy UJ. od 2005 roku szkoli i doradza w obszarach związanych ze sprzedażą i obsługą klienta, prezentacjami biznesowymi oraz budowaniem zespołów. Korzysta przy tym z różnych narzędzi rozwojowych – głównie z gier szkoleniowych i symulacyjnych.

Może zainteresuje Cię również

Pierwsze negocjacje, gdzie w grę wchodziły prawdziwe pieniądze, miałem okazję zaobserwować… chodząc z moją mamą na zakupy. Zawsze się targowała i pytała o rabat. Nawet, gdy kupowała ziemniaki w warzywniaku. Kiedyś strasznie tego nie lubiłem...
Jestem właścicielem Spółki konsultingowo – doradczej. Zajmujemy się zarządzaniem zmianą w organizacjach, doradztwem oraz szkoleniami. Grę SKANDAL zastosowałem na jednym z warsztatów dedykowanych liderom Akademii Rozwoju Osobistego Columbus. Rozgrywce towarzyszyła ciągła presja czasu – uczestnicy...
Myślę sobie, że nauczyć kogoś bycia asertywnym to nie lada wyzwanie. W teorii, owszem, podajesz definicję asertywności, a następnie wskazujesz jakie zachowania można zaliczyć jako uległe, jakie za agresywne, manipulujące, a jakie za asertywne. Ale...
Przewiń do góry