3 błędy, które wyłożą rozgrywkę

Te 3 błędy mogą znacząco obniżyć zapał uczestników już na starcie gry szkoleniowej i pokrzyżować Twoje plany. Podpowiadam Ci jak sobie z nimi poradzić 🙂

1. Brak wprowadzenia – zachęcenia do udziału i wskazania ogólnego celu rozgrywki.

Trener, który rozda tylko instrukcje i powie sucho “no to gramy”, może mieć trudność z zaangażowaniem uczestników. Identyczny efekt pojawi się, gdy zaleje ich zbytnią liczbą szczegółów. Jak zatem znaleźć balans?

Rozwiązanie:

W przypadku większości zaprojektowanych przez nas gier (jest to każdorazowo wskazane w instrukcji dla trenera) we wprowadzeniu nie podajesz zbyt wielu szczegółów dotyczących zasad i akcesoriów. Uczestnicy dowiadują się o nich z instrukcji pisemnych. Tobie pozostaje tylko krótkie przedstawienie celu gry oraz zarysowanie fabuły. Pamiętaj jednak, że swoim tonem głosu i postawą możesz znacząco wzmocnić ciekawość i gotowość do udziału.

Odpowiedni klimat rozgrywki oraz zaangażowanie uczestników zbudujesz również poprzez: dodatkowe rekwizyty, przebrania, filmy itp. Napisałem o tym szerzej w tym wpisie: Jak wzmocnić zaangażowanie graczy?

2. Brak sprawdzenia czy wszyscy zrozumieli zasady

Pośpiech? Przeoczenie? Przyczyny mogą być różne, ale efekt zawsze będzie ten sam – obniżona motywacja i frustracja uczestników, które sprawią, że nie zaangażują oni w pełni swojego potencjału podczas rozgrywki.

Dodatkowo swoje ewentualne błędy i porażki z rozgrywki będą usprawiedliwiać wadliwą konstrukcją gry lub Twoim przeoczeniem. Na tym właśnie skupią się podczas etapu omówienia, zamiast na wypracowywaniu wartościowych wniosków.

Rozwiązanie:

Prowadząc rozgrywkę korzystaj z Planu rozgrywki dostępnego w większości naszych gier. Zawsze wskazujemy w nim moment, w którym dopytujesz uczestników o zrozumienie zasad.

Dodatkowo, podczas prezentacji zasad oprócz pytań ogólnych, np.: “Czy mogę coś jeszcze wyjaśnić?” możesz użyć pytań nawiązujących do zasad, np.: “O ile pól może przesunąć się osadnik?”, “Co robimy z kartami po zakończonej rozmowie?”. Pewnie zgodzisz się, że dzięki nim uczestnicy lepiej zrozumieją i zapamiętają kluczowe informacje.

Pamiętaj, że odpowiedź na niektóre pytania uczestników może zdradzić ich strategie. Dlatego rozważ, które z nich przekażesz wszystkim, a które dyskretnie tylko osobie pytającej.

W przypadku dłuższych instrukcji tak, jak np. w grze Wyspa zdobywców, pokaż, gdzie w wydrukach zapisane są konkretne zasady. Omów je również korzystając z rekwizytów – zaprezentuj wszystkim mapę i jej elementy, sposób poruszania się jednostek, czy też pozyskiwania drewna i złota, itp.

W przypadku gier z prostszymi zasadami możesz spisać kluczowe informacje (zasady, schematy postępowania, zakazy) na flipcharcie i powiesić w widocznym dla wszystkich miejscu.

3. Brak kontroli przestrzegania zasad.

Rozgrywka rozpoczęta – uczestnicy ruszają do działania. Trener staje sobie w kącie i obserwuje bieg wydarzeń… Niestety po jakimś czasie okazuje się, że część z uczestników nie zrozumiała wszystkich zasad i z jakiś powodów nie dopytała o szczegóły. W międzyczasie zdążyli już podjąć nietrafione decyzje, z których konsekwencjami będą borykać się do końca rozgrywki.

Rozwiązanie:

Już od momentu zapoznania się z instrukcjami bądź blisko uczestników i śledź bieg wydarzeń. Przysłuchuj się rozmowom – czy pomysły i działania są zgodne z zasadami? Jeśli nie, to przypomnij o nich. Widzisz, że ktoś się waha lub czeka bezczynnie – podejdź i zapytaj o powód.

 

Czy potrafisz wskazać jeszcze jakieś błędy, których warto unikać podczas rozgrywek? Podziel się nimi proszę w komentarzu!

A może przytrafiły Ci się trudne sytuacje podczas rozgrywki? Napisz mi o nich. Chętnie podzielę się w kolejnym wpisie swoimi pomysłami na radzenie sobie z nimi.

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się!

ww-1.jpg
Wiktor Wołoszko
Psycholog biznesu i trener. Absolwent studiów podyplomowych z zarządzania personelem na SWPS i Szkoły Coachów we Wszechnicy UJ. od 2005 roku szkoli i doradza w obszarach związanych ze sprzedażą i obsługą klienta, prezentacjami biznesowymi oraz budowaniem zespołów. Korzysta przy tym z różnych narzędzi rozwojowych – głównie z gier szkoleniowych i symulacyjnych.

Może zainteresuje Cię również

Artura Scisłowskiego poznałem jakieś 7 lat temu, na zloTTTcie trenerskim. Pamiętam jak z zaaferowaniem szukał spokojnego kąta, by zrobić na koszulce prasowankę ze swoim logo Team Work Card Games Odebrałem go wtedy jako osobę bardzo...
Wyobraź sobie sytuację – masz świetną grę szkoleniową. Wiesz, że dzięki niej uczestnicy doświadczą czegoś ważnego, nowego, zobaczą coś z innej perspektywy… W oparciu o to doświadczenie chcesz z nimi wypracować wartościowe wnioski rozwojowe. Jest...
Szkolić pracowników nt.mobbingu, to spore wyzwanie. Można puścić slajdy i omawiać sądoweorzecznictwa… Ale czy to może uruchomić trwałą zmianę?  Szkolić pracowników nt. mobbingu, to spore wyzwanie. Można puścić slajdy i omawiać sądowe orzecznictwa… Ale czy...
Scroll to Top