Jak uczyć online dobrej komunikacji?

Piotr opowiada kwieciście i lubi być w centrum wydarzeń. Zanim dojdzie do meritum dowiemy się co jadł na śniadanie, gdzie był na wakacjach i co wydarzyło się jego córce w przedszkolu… Przy tym jest bardzo pomysłowy i zaraża innych swoją pozytywną energią.

Zosia jest konkretna i stanowcza. Wystarczy, że zabierze głos i wszyscy wiedzą, co powinni zrobić. Bywa, że nie owija w bawełnę…

Miłka uwielbia liczby. Dzięki jej organizacji i analitycznemu podejściu, żaden szczegół nam nie umknie. Jej dociekliwość czasem sprawia, że zakopujemy się w drobnostkach.

Michał jest spokojny i wyważony. Lubię z nim dyskutować o sensie tego co i jak robimy. Poza tym zawsze dba o dobrą kawę i klimat naszych spotkań. Niektórzy twierdzą, że mógłby być bardziej asertywny…

Jak pokazać im, że każdy ma swoje mocne strony, ale także cechy, które utrudniają współpracę?

Jak mając takie indywidualności stworzyć zgrany zespół? 

O tym jak się komunikujemy, skąd wynikają różnice i jak budować relacje mimo tego, że często tak bardzo się różnimy, możemy uczyć podczas warsztatów. Świetnym narzędziem wspierającym ten cel jest gra szkoleniowa FILM. Szczególnie jeśli bazujesz na metodologiach takich jak: Insights, MaxieDISC, FRIS, DISC, MBTI czy persolog.

Na sali szkoleniowej gra wywołuje wiele emocji, ożywionych dyskusji i przede wszystkim – daje sporo doświadczeń uczestnikom. Przy wsparciu trenera można z nich wyciągnąć wiele wniosków rozwojowych. Tym razem postanowiłem przeprowadzić FILM podczas rozgrywki online!

Kiedy warto użyć tej gry?

Film możesz zrealizować na warsztatach, gdy:

  • Szkolisz pracowników na co dzień blisko ze sobą współpracujących. 
  • Profesjonalistów (trenerów, doradców zawodowych, nauczycieli itp.), chcących pogłębić wiedzę na temat komunikacji.
  • Uczniów (szkoła ponadpodstawowa) i studentów.

Jeśli chodzi o wielkość grupy, to optymalne do tej gry i chyba w ogóle do warsztatów online, są zespoły od 6 do 12 osób. Niemniej, im większa grupa, tym większa szansa, że będziesz w stanie owocnie rozegrać FILM. 

Dlaczego?

Ponieważ konstrukcja gry zakłada, że w grupie szkoleniowej będą reprezentanci różnych stylów komunikacyjnych, np. pracownicy różnych działów, uczestnicy szkolenia otwartego. Istnieje prawdopodobieństwo, że w niektórych grupach uczestnicy będą reprezentowali tylko wybrane style – np. w grupie składającej się wyłącznie z handlowców. W takim przypadku zastosowanie gry może wymagać wcześniejszej znajomości uczestników, która pozwoli oszacować ich style, a tym samym ocenić przydatność gry. Wybierając FILM weź to proszę pod uwagę.

Jeśli chodzi o moją rozgrywkę, to przeprowadziłem ją dla 20 osób – studentów z koła naukowego. Przyznam, że musiałem się sporo natrudzić, aby pracując online w tak dużej grupie, dać wszystkim szansę na aktywne uczestnictwo. Jedno z rozwiązań opisałem nieco dalej…

Przygotowanie

Także i tym razem do przeprowadzenia rozgrywki wykorzystałem zooma. W poprzednim wpisie pn. “Gra Wybory – relacja z rozgrywki online” znajdziesz argumenty dla, których pracuję na tej platformie oraz przeczytasz o kilku ważnych 'technikaliach', które należy wziąć pod uwagę podczas warsztatu. 

Kupując grę FILM otrzymujesz od nas plik pdf, w którym są wszystkie potrzebne informacje i materiały dla uczestników. Dzięki temu możesz się przygotować do swojego szkolenia praktycznie z dnia na dzień. W pliku znajdziesz między innymi instrukcje dla graczy czy dodatkowe akcesoria. Jak wygenerować z takiego pliku wybrane strony, te które mają otrzymać gracze? – tu znajdziesz nagranie, w którym pokazuję jak to szybko zrobić.

Odnośnie przygotowań, to warto się jeszcze upewnić, że uczestnicy będą potrafili skorzystać z podstawowych funkcji zoom’a – wyciszanie mikrofonów, włączanie kamerki, wykorzystanie chatu, reakcje, jak dołączyć lub wyjść z pokoju (Breakout Rooms), bądź jak przywołać prowadzącego, gdy ten jest poza pokojem.

Zaczynamy rozgrywkę

Cały warsztat zaplanowałem na 3 godziny – poniżej znajdziesz plan rozgrywki. Niemniej uważam, że aby zagłębić się w temat komunikacji w oparciu o tę grę, można podzielić taki warsztat – dwa dni po 3 godziny. Pierwszy dzień byłby poświęcony na rozgrywkę i jej omówienie, a drugi na pogłębienie wniosków i teorię dotyczącą różnic komunikacyjnych.

Oto jak przebiegał nasz warsztat online z grą FILM:

10” – Zapoznanie z platformą zoom i sprawdzenie kwestii technicznych. 

15” – krótki icebreaker.

30” – wprowadzenie do gry, podział na grupy i przekazanie instrukcji.

Uczestnicy trafiają do jednego z czterech zespołów symbolizowanych popularną w tym kontekście merytorycznym kolorystyką: czerwony, żółty, niebieski i zielony. Przypisywani są do nich w ciekawy i zarazem prosty sposób – prowadzący wyświetla 4 zestawy przymiotników, a rolą uczestników jest określenie, który w największym stopniu ich określa. Zobacz na przykładzie mojej prezentacji. Dodam jeszcze, że przymiotniki możesz zmieniać – wg własnego uznania.

Aby zebrać wskazania uczestników posłużyłem się ankietą, którą można zrealizować dzięki Zoom.

Okazało się, że zespoły były dość równoliczne. Istnieje też opcja przesunięcia graczy do mniej licznego zespołu, ale o tym przeczytasz już w instrukcji do gry.

Następnie utworzyłem 4 Breakout Room’y i nazwałem je wg kolorów. Poprosiłem również uczestników o zmianę swoich nazw użytkowników, tak by wskazywały na grupę, np. Czer.Ania, Nieb.Piotr, itd. Jest to zabieg szczególnie przydatny podczas przydzielania uczestników do pokoi, a także w dalszym etapie, kiedy to gracze z wszystkich grup pracują wspólnie nad jednym zadaniem.

Po wysłaniu uczestników do pokoi odwiedziłem każdy z nich przekazując na czacie instrukcje. Zapoznanie się z nimi zajęło im około 10 minut. Po tym jak upewniłem się, że uczestnicy rozumieją cel gry, zasady, w tym sposób obliczania punktów na koniec (to bardzo ważny element – szczegóły w instrukcji do gry), dałem sygnał do rozpoczęcia.

20” – etap I – praca w grupach

W tym czasie uczestnicy wspólnie analizują dostępne dane i planują strategię na kolejny etap – wspólną pracę wszystkich zespołów. Przyznam, że niesamowite jest obserwowanie różnic w sposobie pracy poszczególnych grup. Ten efekt jest dodatkowo wzmacniany przez odpowiednio przygotowane instrukcje, wzmacniające naturalne cechy komunikacyjne uczestników.

40” – II etap – wspólna praca wszystkich uczestników. 

Tu jak na dłoni widać różnice indywidualne między uczestnikami. “Czerwoni” inicjują rozmowy, podsumowują, zachęcają innych do zabierania głosu. Żółci rzucają pomysłami, mówią dużo i są kreatywni. Niebiescy starają się uporządkować dyskusję, przedstawiają fakty, opiniują. Zieloni czekają z komentarzami, ale gdy już zabiorą głos, to odnoszą się do kluczowych kwestii, a także proponują wartościowe rozwiązania mogące podnieść jakość projektu wspólnego filmu.

Ten etap to bogactwo obserwacji. Przydaje się zapisywanie co ciekawszych zachowań uczestników. Dzięki temu omówienie będzie konkretne, a wypracowane wnioski – głębsze i praktyczne.

10” – zakończenie rozgrywki, obliczenie i ogłoszenie wyników.

Jeśli będziesz prowadzić tę grę to zwróć uwagę, aby po zakończeniu czasu zapytać uczestników o to, jaki jest ostateczny projekt ich filmu, który “przekażą” na konkurs. To ważne, bo dzięki temu wszyscy będą w stanie rzetelnie obliczyć uzyskane punkty.

Ogłaszamy zwycięzców! Pamiętaj również, aby jeszcze przed przerwą poświęcić chwilę na gratulacje oraz pomoc w wybrzmieniu emocji uczestników* – czasem wystarczy proste pytanie “Jak Wam się grało?” 🙂 

10” – przerwa

50”  – omówienie rozgrywki wraz z krótką prezentacją dot. teorii

W instrukcji do gry znajdziesz przydatne wskazówki, wraz ze sprawdzonymi pytaniami jakie warto zadać, aby wspólnie z uczestnikami omówić i podsumować grę. Wspomniałem na wstępie, że miałem sporą grupę szkoleniową. Dlatego zdecydowałem, że zanim zaczniemy omawiać i wyciągać wniosków na forum, najpierw zaproszę do podsumowania doświadczeń w grupach – tych samych, w których uczestnicy pracowali w I. etapie. Zaprosiłem uczestników z powrotem do BreakOut Roomów i przekazałem na czacie 6 pytań (poniżej wybrane):

  1. Jak opisalibyście przebieg pracy w ramach Waszego zespołu i Wasze odczucia w jej trakcie?
  2. Co najbardziej podobało się Wam we wspólnej pracy wszystkich zespołów?
  3.  Co najbardziej przeszkadzało Wam we wspólnej pracy wszystkich zespołów?

Dzięki temu każdy mógł podzielić się swoimi odczuciami po grze i przekazać kluczowe wnioski. W dyskusji na forum poprosiłem wybrane osoby z danej grupy o zaprezentowanie odpowiedzi.

Jakie wnioski udało nam się wypracować podczas rozgrywki online?

Także i tym razem przekonałem się, że podczas pracy online możliwe jest osiągnięcie dobrego efektu, takiego jak podczas pracy na sali szkoleniowej. Dzięki rozgrywce z wykorzystaniem gry FILM, uczestnicy:

  • Poznali style komunikowania się z innymi ludźmi i podejmowania decyzji oraz doświadczyli ich wpływu na współpracę w zespole.
  • Poznali mocne strony i potencjalne słabości poszczególnych stylów.
  • Poznali własny styl komunikowania się z innymi.
  • Określili sposoby na efektywniejszą komunikację z innymi.

Podsumowując – gra FILM angażująca gra dająca uczestnikom bogactwo doświadczeń.  Zastosujesz ją zarówno pracy na sali jak i online. 

Dostępna jest także w anglojęzycznej wersji językowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *