Trudności z przyjęciem informacji zwrotnej

Gra szkoleniowa Gra Wywiadów - delegowanie, organizacja pracy zespołu, przywództwo - GraSzkoleniowa.pl

Czasami zdarza się, że uczestnicy podczas otrzymywania informacji zwrotnej zaczynają się usprawiedliwiać. Zdarza się to najczęściej, gdy zachowają się w sposób wskazujący na aktualnie niski stopień rozwoju określonej kompetencji, będącej przedmiotem omówienia. Przyczyny takiej reakcji mogą być różne – podobnie jak działania, które możesz wówczas podjąć.

Informacja zwrotna była przekazana w niewłaściwy sposób

Upewnij się, że informacja zwrotna będzie przekazana w inny sposób – zgodny z prezentowanymi wcześniej zasadami.

Uczestnik nie zdaje sobie sprawy z nieadekwatności zachowania i tłumaczy je

Kryteria oceny nie są jasne lub w ogóle nie zostały przedstawione. Wróć do omówienia kryteriów oceny zachowań – czyli do omówienia kompetencji. Jeśli ten etap nie pojawił się przed rozgrywką, powinien być wyraźnie zaznaczony w tym momencie.

Uczestnik zdaje sobie sprawę z nieadekwatności zachowania, ale angażuje się w obronę własnego ego (najczęściej, gdy informacja zwrotna była przekazana na forum grupy)

W tym momencie niewiele możesz zrobić. Twoje argumenty nie zadziałają, a “dyskusja” nie ma sensu. Pamiętaj także o zasadach udzielania informacji zwrotnych – uczestnik prawdopodobnie nie jest na nie gotowy.

Wydaje nam się, że ostatnią możliwością przekazania informacji zwrotnej w tym przypadku jest życzliwa rozmowa po szkoleniu, w cztery oczy.

W trakcie szkolenia możesz natomiast uciąć dyskusję pytaniem typu – “Rozumiem, że zrobiłeś to ponieważ uznałeś, że w danej sytuacji będzie to najlepsze wyjście?”. Pamiętaj jednak, aby takim sformułowaniem nie pozostawić wśród uczestników poczucia, że nieadekwatne zachowanie jest w porządku lub przymykamy na nie oko. Wyraźnie zaznacz, że w realnych sytuacjach warto byłoby podjąć zachowanie adekwatne (określ jakie). Bywa, że osoba, która tłumaczy swoje zachowanie przyznaje trenerowi rację i wskazuje, że w codziennych sytuacjach właśnie tak robi.

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się!

ww-1.jpg
Wiktor Wołoszko
Psycholog biznesu i trener. Absolwent studiów podyplomowych z zarządzania personelem na SWPS i Szkoły Coachów we Wszechnicy UJ. od 2005 roku szkoli i doradza w obszarach związanych ze sprzedażą i obsługą klienta, prezentacjami biznesowymi oraz budowaniem zespołów. Korzysta przy tym z różnych narzędzi rozwojowych – głównie z gier szkoleniowych i symulacyjnych.

Może zainteresuje Cię również

A może zostawić, to wszystko i… wyjść z uczestnikami na dwór*? Uwolnić się od krępujących stołów, syczącej klimy i twardych krzeseł! Wizja pracy z uczestnikami w plenerze jest kusząca. Sprawdź zatem “za” i “przeciw”. Na...
Artura Scisłowskiego poznałem jakieś 7 lat temu, na zloTTTcie trenerskim. Pamiętam jak z zaaferowaniem szukał spokojnego kąta, by zrobić na koszulce prasowankę ze swoim logo Team Work Card Games Odebrałem go wtedy jako osobę bardzo...
Wyobraź sobie sytuację – masz świetną grę szkoleniową. Wiesz, że dzięki niej uczestnicy doświadczą czegoś ważnego, nowego, zobaczą coś z innej perspektywy… W oparciu o to doświadczenie chcesz z nimi wypracować wartościowe wnioski rozwojowe. Jest...
Scroll to Top