Impas w grze i spadek motywacji uczestników

Gra szkoleniowa Roboty - kreatywność i techniki kreatywnego myślenia - GraSzkoleniowa.pl

Zdarza się, że prowadząc grę trener wyraźnie zauważa, że rozgrywka nie zmierza we właściwym kierunku. Uczestnicy nie wpadają na skuteczne rozwiązania, nie przechodzą do kolejnych etapów, wciąż zmagają się z tymi samymi problemami.

Czasami wystarczy tylko drobna podpowiedź. Jednak w przypadku podpowiedzi należy uważać na dwie rzeczy. Po pierwsze podpowiedź powinni usłyszeć wszyscy. Nie może ona być skierowana wyłączenie do części uczestników lub zespołów, gdyż może to znacząco zmienić ich szanse na wygraną. Po drugie nie mogą być to znaczące lub zbyt częste podpowiedzi, ponieważ uczestnicy będą mieli poczucie niepełnego sukcesu.

Jeśli uczestnicy nie potrafią poradzić sobie ze znaczącym problemem w grze, lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie metody „spojrzenia z dystansu”.

Przykładem może tu być gra “Biznes na czas“, czy też „Traktat Pokojowy”. Ta druga, w zamierzony sposób doprowadza uczestników do chaosu przy stole negocjacyjnym, a w konsekwencji do impasu. W takim przypadku proponuję wprowadzenie przerwy w rozgrywce i przeprowadzenie krótkiej serii pytań, które pomagają uczestnikom wyjść na chwilę z ról i spojrzeć na sytuację z dystansu. Są to pytania:

  • Jakie macie wrażenia po tych wstępnych rozmowach?
  • Jak nazwalibyście takie negocjacje? Dlaczego?
  • Czego Waszym zdaniem zabrakło w tych negocjacjach?
  • Co Waszym zdaniem możecie zmienić w sposobie negocjowania, aby osiągnąć porozumienie?

Zauważ, że podobne pytania można zadać praktycznie do każdej gry. Uogólnijmy je:

  • Jakie macie wrażenia dotyczące waszych zmagań z X?
  • Jak nazwalibyście Waszą aktualną sytuację? Dlaczego?
  • Czego Waszym zdaniem zabrakło w waszych działaniach?
  • Co Waszym zdaniem możecie zmienić w sposobie postępowania, aby uporać się z tym wyzwaniem?

Moderując dyskusję warto notować wypowiedzi uczestników na karcie flipcharta, aby odnieść się do nich później, podczas omówienia całej rozgrywki.

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się!

ww-1.jpg
Wiktor Wołoszko
Psycholog biznesu i trener. Absolwent studiów podyplomowych z zarządzania personelem na SWPS i Szkoły Coachów we Wszechnicy UJ. od 2005 roku szkoli i doradza w obszarach związanych ze sprzedażą i obsługą klienta, prezentacjami biznesowymi oraz budowaniem zespołów. Korzysta przy tym z różnych narzędzi rozwojowych – głównie z gier szkoleniowych i symulacyjnych.

Może zainteresuje Cię również

Szkolić pracowników nt.mobbingu, to spore wyzwanie. Można puścić slajdy i omawiać sądoweorzecznictwa… Ale czy to może uruchomić trwałą zmianę?  Szkolić pracowników nt. mobbingu, to spore wyzwanie. Można puścić slajdy i omawiać sądowe orzecznictwa… Ale czy...
Karty są kluczowym elementem gry Mądrość słów, którą wykorzystasz do uczenia zasad udzielania informacji zwrotnej (IZ) i trenowania ich w praktyce. Na każdej karcie wskazana jest Mądrość-zasada, którą warto się kierować udzielając drugiej osobie IZ – tu...
Zapraszam Cię na Wieczorek trenerski – spotkanie online. Tym razem podzielę się sprawdzonymi sposobami na omówienie z uczestnikami rozgrywki. Będzie o tym: jakie są etapy omówienia? jakie pytania można zadać? z jakimi błędami spotkałem się...
Scroll to Top