Trudności z przyjęciem informacji zwrotnej

Gra szkoleniowa Gra Wywiadów - delegowanie, organizacja pracy zespołu, przywództwo - GraSzkoleniowa.pl

Czasami zdarza się, że uczestnicy podczas otrzymywania informacji zwrotnej zaczynają się usprawiedliwiać. Zdarza się to najczęściej, gdy zachowają się w sposób wskazujący na aktualnie niski stopień rozwoju określonej kompetencji, będącej przedmiotem omówienia. Przyczyny takiej reakcji mogą być różne – podobnie jak działania, które możesz wówczas podjąć.

Informacja zwrotna była przekazana w niewłaściwy sposób

Upewnij się, że informacja zwrotna będzie przekazana w inny sposób – zgodny z prezentowanymi wcześniej zasadami.

Uczestnik nie zdaje sobie sprawy z nieadekwatności zachowania i tłumaczy je

Kryteria oceny nie są jasne lub w ogóle nie zostały przedstawione. Wróć do omówienia kryteriów oceny zachowań – czyli do omówienia kompetencji. Jeśli ten etap nie pojawił się przed rozgrywką, powinien być wyraźnie zaznaczony w tym momencie.

Uczestnik zdaje sobie sprawę z nieadekwatności zachowania, ale angażuje się w obronę własnego ego (najczęściej, gdy informacja zwrotna była przekazana na forum grupy)

W tym momencie niewiele możesz zrobić. Twoje argumenty nie zadziałają, a “dyskusja” nie ma sensu. Pamiętaj także o zasadach udzielania informacji zwrotnych – uczestnik prawdopodobnie nie jest na nie gotowy.

Wydaje nam się, że ostatnią możliwością przekazania informacji zwrotnej w tym przypadku jest życzliwa rozmowa po szkoleniu, w cztery oczy.

W trakcie szkolenia możesz natomiast uciąć dyskusję pytaniem typu – „Rozumiem, że zrobiłeś to ponieważ uznałeś, że w danej sytuacji będzie to najlepsze wyjście?”. Pamiętaj jednak, aby takim sformułowaniem nie pozostawić wśród uczestników poczucia, że nieadekwatne zachowanie jest w porządku lub przymykamy na nie oko. Wyraźnie zaznacz, że w realnych sytuacjach warto byłoby podjąć zachowanie adekwatne (określ jakie). Bywa, że osoba, która tłumaczy swoje zachowanie przyznaje trenerowi rację i wskazuje, że w codziennych sytuacjach właśnie tak robi.

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się!

ww-1.jpg
Wiktor Wołoszko
Psycholog biznesu i trener. Absolwent studiów podyplomowych z zarządzania personelem na SWPS i Szkoły Coachów we Wszechnicy UJ. od 2005 roku szkoli i doradza w obszarach związanych ze sprzedażą i obsługą klienta, prezentacjami biznesowymi oraz budowaniem zespołów. Korzysta przy tym z różnych narzędzi rozwojowych – głównie z gier szkoleniowych i symulacyjnych.

Może zainteresuje Cię również

Domyślam się, że wiesz, kto jako pierwszy stanął na Księżycu? Tak jest, to Neil Armstrong (+5 punktów do wiedzy dla Ciebie). A pamiętasz, kto był drugim człowiekiem, który dotknął naszego naturalnego satelity? Tak, to był Buzz Aldrin (+10 punktów). To nazwiska, które od razu przychodzą...
Kilka lat temu projektowałem złożoną symulację dla dużego klienta. Ze względu na międzynarodowy charakter pracy tej organizacji wszystkie materiały potrzebne do rozgrywki musiały być w języku angielskim. Tworząc prototyp do testów, pracowałem w języku polskim, a dopiero na sam koniec, tuż przed wysłaniem grafik do druku,...
Zdarzyło Ci się kiedyś prowadzić grę, w której ktoś… zaczął naginać zasady?Zaglądał w notatki innych, podsłuchiwał rozmowy sąsiedniego zespołu, zerkał w karty?Na początku wygląda to jak żart — ale jeśli pozwolisz, atmosfera fair play potrafi się posypać, a z edukacyjnego warsztatu zostaje przepychanka o punkty. Skąd się...
Przewijanie do góry